Rytmus dne
9:00 - 15:00
Ranní přivítání
Ranní kruh
Společná činnost
Volná hra
Centra aktivit
Příprava oběda a ohniště
Oběd
Odpočinek
Tvořivá aktivita
Ukončovací kruh
Společný úklid
Nástin rytmu dne, který plyne pokaždé trochu jinak. Není pevně stanoven. Snažíme se pozorovat, vnímat, netlačit, respektovat, improvizovat, přizpůsobovat, spolupracovat ... a někdy i čarovat.
Ranní přivítání může mít mnoho podob. Může ranním protažení se míchá jóga, tai ji, cchi kung, fascialni cchi, dechové techniky - protože v pružném těle pružná mysl a v zdravém těle zdravý duch.
V ranním kruhu se na sebe ladíme, vítáme den a rozezníváme se spolu s písničkou.
Ranní kruh i ranní společná činnost nastiňují téma dne a navazují na sebe.
Volná hra a tvořivé aktivity jdou ruka v ruce a záleží na volbě dítěte. My nabízíme. Tyto činnosti si můžeme představit jako centra aktivit rozmístěná různě po zahradě.
Kdo má chuť, může se zapojit do přípravy oběda nebo pomoct nachystat ohniště a založit oheň, případně prostřít stůl.
Obědváme, vychutnávame si jídlo i čas spolu, společně stolujeme i diskutujeme.
Po jídle se snažíme nachvíli ztišit a věnovat se klidovým činnostem. Čteme, tvoříme, zpíváme, odpočíváme. Učíme se nerušit navzájem. Dokončujeme dopolední činnosti. Využíváme prostory jurty.
Loučíme se v kruhu, reflektujeme den i naše emoce. Uzavíráme co zůstalo otevřené. Posloucháme jeden druhého, vzájemně se inspirujeme a podněcujeme pro další setkání.
Uklízíme po sobě jurtu i zahradu, vše vracíme do původního stavu.
Celým dnem se line svobodná volba dítěte. Volná hra, vzdělávací, umělecké (výtvarné, hudební, taneční, rukodělné), pracovní a pohybové činností se navzájem prolínají.
Čas pro svačinu dětí není pevně stanoven. Děti se učí vnímat potřeby svého těla a díky tomu si určit vhodnou dobu pro doplnění živin a energie. Děti si nosí vlastní svačinu. Záleží nám na kvalitě a výživové hodnotě jídla.
NÁVRHY NA VÝLETY, EXKURZE A DALŠÍ ZAJIMAVÉ UDÁLOSTI
ROČNÍ PLÁN